Advertise here

Monday, May 22, 2017

Penerbangan KL-Perh Ditunda Berikutan Tayar Pecah

pilihanraya kini     3:04 PM    

Penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH127 yang sedang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di (KLIA) Sepang menuju ke Perth, Australia tidak meneruskan penerbangan kerana sebuah tayar pesawat itu disyaki pecah.

MAS dalam satu kenyataan di dalam Facebook dan Twitternya berkata bagi menjaga keselamatan penumpang, kapten penerbangan membuat keputusan untuk tidak terus berlepas.

Oleh itu MH127 akan beroperasi sebagai MH127D dan berlepas dari KLIA pada pukul 7 pagi 22 Mei dan dijangka tiba di Perth pada pukul 12.50 tengah hari pada hari yang sama.

Penerbangan balik, MH126 akan beroperasi sebagai MH126D berlepas dari Perth pada pukul 1.30 tengah hari pada 22 Mei dan tiba di KLIA pada pukul 7.20 malam hari yang sama.

Penumpang yang terlibat telah diberikan penginapan.



“Keselamatan adalah keutamaan nombor satu Malaysia Airlines sepanjang waktu dan kami kesal dengan ketidakselesaan yang terpaksa diharungi penumpang.

“Syarikat penerbangan akan menyiasat insiden yang berlaku pada pesawat Boeing 738 itu,” kata kenyataan itu. 

-Bernama


Wednesday, May 17, 2017

Paksa Rakyat Bagi Derma Mewahkan Pemimpin Pakatan Terbongkar

pilihanraya kini     10:57 AM    

Satu demi satu pembohongan dan penipuan  pemimpin  Pakatan Harapan terbongkar  oleh mereka sendiri. Pembngkaran dan pendedahkan yang terbaru menunjukkan bahawa pemimpin Pakatan Harapan hanya lah  pemimpin penipu.
Entah berapa banyak wang dari saku rakyat dikutip untuk mengenyangkan tembolok pemimpin Pakatan Harapan. Wang yang dikutip atas nama  sumbangan ini mungkin digunakan untuk memastikan kemewahan pemimpin Pakatah Harapan  tidak berkurang.
 Kutipan atas nama perjuangan dilakukan dan rakyat penyokong Pakatan Harapan terus mengeluarkan wang saku masing-masing untuk berjuang kononnya. Sejak dahulu kutipan yang mencecah jutaa ringgit tidak pernah diwar-warkan untuk kegunaan sebenarnya.
Baru-baru ini telah disebarkan diserata media sosial bagaimana pengakuan pemimpin Pakatan Harapan sendiri yang mana  membongkar  Rafizi Ramli menggunakan  wang saku rakyat berjuta-juta ringgit untuk membiayai projek dirinya.
Sepatutnya jika menjadi amalan kepimpinan , sepatutnya pemimpin yang akan membantu rakyat, tetapi didalam Pakatah Harapan  rupanya penyokong  terpaksa memastikan pemimpin mereka tidak kelaparan dan juga memastikan pemimpin mereka hidup dalam kemewahan.
Ini lah pengorbanan bodoh yang dilakukan oleh penyokong Pakatan Harapan yang mana menggunakan wang dari kocek rakyat untuk kepentingan diri mereka.  Patut lah tiada apa pun pembangunan yang dilakukan untuk rakyat, Rupanya rakyat yang menolong kehidupan dan keperluan pemimpin mereka.
Justeru itu, tidak hairanlah mengapa setiap kali kesusahan yang dialami oleh pemimpin  Pakatan Harapan maka pelbagai derma dimintak daripada rakyat untuk membantu  sehingga ianya mencecah jutaan ringgit.
Rakyat didalam Pakatan Harapan mementingkan kebajikan dan keperluan pemimpin mereka  sentiasa dipenuhi dan selesa.  Dan bagi rakyat Pakatah Harapan mereka hidup susah pun tidak mengapa. Ini amalan turun temurun untuk pemimpin Pakatan Harapan.
Mat Sabu, Guan Eng, Rafizi,  dan banyak lagi pemimpin yang apabila dalam kesusahan akan meminta derma dari Rakyat. Kesusahan mereka untuk membeli harta , kereta , rumah dan rakyat Pakatan Harapan akan memastikan semua perkara tersebut dipenuhi dengan derma.
Berkaitan pendedahan yang dilakukan oleh Ahli Majlis Tertinggi PKR, Latheefa Koya mengenai Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang telah berjaya mengutip dana jutaan ringgit hasil sumbangan orang ramai untuk NGO yang diketuainya.
“Anda telah mengumpul berjuta-juta daripada orang ramai dan anda berani tampil dengan reka bentuk ini yang amat hodoh – keberanian sombong! Meletakkan ia untuk undi rakyat? Memalukan!,”kata Latheefa dalam Facebook.
Jadi tidak hairanlah bagaimana pemimpin Pakatan Harapan boleh hidup dengan mewah, semuanya adalah hasil  usaha rakyat Pakatan menderma. Jika kita kaji dengan akal yang waras dimanakah wang yang diperolehi oleh pemimpin Pakatan Harapan  untuk membeli sebuah Land Rover baru yang benilai ratusan ribu seperti Mat Sabu.
Entah berapa banyak lagi pemimpin yang telah mengutip  derma dari rakyat Pakatan Harapan bila mereka kesempitan untuk hidup.
Jadi kesimpulannya, didalam Pakatan Harapan , Rakyat Pakatan Harapan adalah penderma untuk memastikan keperluan kehidupan pemimpin mereka  selesa. Jadi tak usah kita hairan apabila pemimpin Pakatan Harapan tidak pernah mahu memikirkan keperluan rakyat  , Ini adalah kerana  mereka sendiri pun mohon derma dari rakyat.


Friday, May 5, 2017

Shabery dedah pengalaman bersama Hadi 30 tahun lalu

pilihanraya kini     3:45 PM    


Setelah 30 tahun berlalu, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mendedahkan rahsia pengalaman kali pertamanya menjadi ‘pelaut’ bersama Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Saya dapat melihat bagaimana Tuan Guru (Abdul Hadi) pada waktu tersebut berbeza dengan Tuan Guru yang saya kenal apabila berada di laut. Beliau adalah nelayan tulen, beliau ke hujung ke belakang bot mengejar ikan.

“Beliau (dilihat) melupakan segala-galanya (ketika di laut) dan beliau tahu di mana ada ikan, mana tiada ikan. Saya memerhatikan dengan kekaguman tetapi sebentar sahaja saya masuk ke dalam kerana tak tahan mabuk,” katanya.

Beliau menceritakan semula pengalamannya itu ketika berucap pada Majlis Pelancaran Tukun Rig To Reef (R2R) dan Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) di Marang Waterfront di sini.

Shabery berkata, Abdul Hadi juga berbeza apabila berada di laut malah hati pemimpin Pas itu dilihat sentiasa pada laut, pemikirannya juga pada laut bak kata penduduk di Rusila, Tuan Guru dengan laut tidak dapat dipisahkan.

Menurutnya, Abdul Hadi juga bukan melihat laut dan ikan adalah sekadar hobi semata.

“Tetapi saya bercakap pada kawan-kawan saya di Jabatan Perikanan banyak rahsia-rahsia yang berkaitan dengan laut yang banyak telah diberitahu pada saya oleh pegawai-pegawai, ada banyak rahsia yang boleh dipelajari.

“Misalnya tentang apa itu pukat, apa musimnya, ikan apa yang baik pada waktu tertentu. Bagaimana kalau ingin menjala kalau airnya di paras lutut, airnya di paras pinggang dan tidak banyak orang boleh menjala kalau air di paras dada.

“Dan Tuan Guru berkata ada waktu tertentu perlu mengetahui bagaimana untuk melangkah air, melangkah ombak, melangkah arus, bagaimana ada waktu tidak boleh menggunakan kekuatan tangan tapi menggunakan kekuatan dada dan badan.

“Ahli sukan dia tahu bagaimana konsep ‘body coil’ untuk memberi ‘power’ kepada tebaran yang akan digunakan untuk tujuan jala jadi pada hari ini sedikit ingatan 30 tahun dulu akan dapat saya kembalikan. Terima Kasih Tuan Guru kerana dapat bersama kita sekali lagi pada hari ini,” katanya.

"Sudah lama bersabar dengan Rafizi" - Adam AMK

pilihanraya kini     3:29 PM    



Ketua AMK Ampang, Datuk Adam Rosly bertegas, beliau kini sudah hilang sabar dengan perilaku Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli.

Dalam satu kenyataan Adam berkata, beliau dan beberapa pemimpin parti telah lama bersabar dengan beliau bagi memelihara perpaduan dan reputasi PKR.

"Bagaimanapun, demi kepentingan parti dan orang ramai, saya tidak boleh berdiam diri lagi," katanya dalam satu kenyataan.

Oleh itu menurutnya, beliau kini tidak lagi boleh mendiamkan diri berhubung kutipan dana secara besar-besaran daripada orang ramai bagi pihak Rafizi (NGO Invoke dan NOW).


"Ini koleksi wang daripada orang awam secara berterusan.

"Satu perkara aneh apabila Rafizi telah gagal untuk mendedahkan butiran pengumpulan dana tersebut, walaupun beliau sering menyeru semua pihak, iaitu BN dan pembangkang, untuk mengisytiharkan aset mereka," katanya lagi.

Dalam usaha untuk mengekalkan keyakinan orang ramai terhadap PKR dan pembangkang, dan selaras dengan prinsip yang kerap beliau laungkan iaitu prinsip ketelusan, tegas Adam, beliau menggesa Rafizi mendedahkan dalam masa 48 jam bermula hari ini berkaitan isu berkenaan.

"Iaitu jumlah wang yang telah dikumpulkan daripada orang ramai oleh NGO beliau Invoke dan NOW," katanya.

Dalam pada itu, tegas Adam, Rafizi juga perlu menyatakan bagaimana wang telah dibayar setakat ini.

"Dan menyatakan nama semua individu yang telah menerima dana yang dikumpul oleh Invoke.

"Sekiranya Rafizi gagal mematuhi tuntutan ini , saya akan mengambil tindakan sewajarnya. Kerana kita perlu memelihara keyakinan orang ramai terhadap PKR dan Pakatan Harapan," katanya lagi.

Sementara itu, Sinar Harian akan mendapatkan komen Rafizi berhubung perkara ini.

"SAYA TIDAK BERHUTANG APA-APA DENGAN KAFA" - DSV

pilihanraya kini     10:34 AM    


Ada segelintir pihak menuding jari kepada pemilik Vida Beauty, Datuk Seri Dr Hasmiza Othman atau Datuk Seri Vida yang dilabel sebagai penaja bermasalah seperti yang dicanang oeh KAFA.

Dalam beberapa siri kenyataan yang dibuat oleh Tan Sri Annuar Musa, beliau mendedahkan ada beberapa penaja yang bermasalah.

Kesannya, KAFA berhadapan masalah kewangan yang kritikal dengan defisit berjuta ringgit. Ini kerana duit tajaan tidak masuk seperti yang termaktub di dalam kontrak.

Oleh itu, musim lalu, KAFA gagal menjelaskan gaji beberapa pemain dan jurulatih. Dipetik daripada sumber Harian Metro, Datuk Seri Vida berharap penyokong-penyokong Kelantan tidak mengaitkan beliau dengan masalah tersebut.

Dalam kenyataan media beliau, Datuk Seru Vida berkata:

“Saya mahu menjawab berkenaan dakwaan sebahagian netizen di media sosial bahawa saya tidak ada hutang dengan KAFA.”

“Saya geram sungguh dengan dakwaan seperti itu.”

“Saya tinggalkan KAFA dengan baik serta penuhi komitmen sebagai penaja untuk musim lalu secara keseluruhannya berjumlah RM8 juta.”


“Gaji kepada pemain juga dibayar tiap-tiap bulan pada musim lalu dan pihaknya berharap tidak menuduhnya berhutang dengan KAFA.”

Kerjasaman Datuk Seri Vida dengan KAFA pada musim lalu pada awalnya dilihat bermula sangat baik. Namun ia berakhir pada akhir musim lalu.

Ianya selepas beberapa konflik dalaman timbul di antara pihak KAFA dan Datuk Seri Vida.

KAFA berhadapan dengan pemotongan 6 mata daripada FMLLP keranan kegagala melangsaikan hutang gaji bekas pemain dan jurulatih mereka.

MERUNGUT DENGAN KERJA? BERSYUKURLAH !!

pilihanraya kini     10:28 AM    


Di kala anda sedang dalam perjalanan ke tempat kerja, mesti pernah sekali anda terdetik untuk bertukar perkerjaan lain. Mungkin anda ingin mencari kerja yang lebih baik dari segi gaji bulanan, mungkin anda ingin mencari kerja yang lebih mudah dari kerja anda sekarang dan banyak lagi kemungkinan kerja lain yang bermain di fikiran anda.

Tetapi pernahkah anda terfikir tentang pekerjaan orang lain? Adakah bayaran mereka setimpal dengan kerja yang mereka lakukan? Zakir Chowdhury adalah jurugambar rasmi untuk Barcroft Media dan beliau ingin berkongsi kepada dunia antara pekerjaan paling mencabar di Bangladesh; kerja mencuci longkang bawah tanah.

Lelaki ini adalah salah seorang pekerja untuk Dhaka City Corporation. Kerja beliau adalah mencuci longkang bawah tanah untuk mengelakkan ianya dari tersumbat dan menyebabkan banjir. Kerja mereka bertambah mencabar apabila tiada peralatan khusus dan pakaian keselamatan diperuntukkan kepada mereka untuk menyelam ke dalam; not even a goggles! Bagaimanalah mereka melihat di dalam sana.

Tanpa pakaian keselamatan, mereka memang terdedah dengan kuman dan bakteria yang ada di dalam longkang dan sudah ramai yang meninggal dunia kerana faktor kesihatan akibat pekerjaan ini. Bau busuk dari longkang ini pula sudah sebati dengan mereka.

Disebabkan populasi bandar Dhaka yang kini melepasi 14 juta penduduk, bandar berkenaan kini sering banjir kerana sistem perparitan yang tidak bagus. Dalam satu perkembangan, pihak berkuasa sedang mencari solusi untuk menyelesaikan masalah longkang ini di mana mereka akan menaik taraf sistem perparitan yang sedia ada.

Sementara bandar Dhaka menunggu untuk sistem perparitan baharu, buat masa ini mereka perlu bergantung kepada unsung hero mereka yang bekerja keras untuk memastikan bandar mereka sentiasa dalam keadaan baik. Berapa pun bayaran yang mereka terima, ianya pastinya tidak setimpal dengan risiko pekerjaan ini.

Apa pun kerja anda sekarang, bersyukurlah kerana ada insan yang mempunyai kerja yang lebih teruk daripada anda. Jika diberi gaji lumayan pun untuk kerja mencuci longkang secara manual ini, saya pasti ramai yang akan fikir dua kali. 

Thevocket

PAN DAKWA PAS SALAH TAFSIR KENYATAAN GUAN ENG

pilihanraya kini     10:22 AM    


Walaupun secara terang-terangan parti rasis dan cauvinis DAP melakukan kesilapan, namun rakan sekutu parti itu seperti PKR, Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) akan berhabis-habisan mempertahankan parti di bawah pimpinan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang itu.

Baru-baru ini, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng secara jelasnya menganggap tindakan PAS yang mengisytiharkan DAP sebagai musuh utama parti itu dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14) dan seolah-olah tindakan parti itu ingin berbaik dengan UMNO adalah sesat.

Namun, Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin hari ini menempelak sikap sebilangan penyokong PAS yang katanya turut salah menafsirkan kenyataan Guan Eng itu.

Tulis beliau di laman facebooknya hari ini, beliau menyifatkan daripada komen-komen balas yang dilemparkan oleh beberapa pemimpin PAS sebagai “salah fahaman”.

“Daripada komen-komen itu saya rasa wujudnya persepsi salah memahami istilah sesat yang digunakan oleh LGE (Lim Guan Eng).

“Orang Arab kata ‘hukum kita ke atas sesuatu adalah cabang kepada tasawwur kefahaman kita atas sesuatu itu’. Ini maknanya jika tasawwur kefahaman kita atas sesuatu perkara itu salah ,maka kita juga akan tersalah hukum.

“Bila saya baca kenyataan LGE yang saya faham istilah sesat yang beliau gunakan tidaklah dalam konteks sesat dalam beragama yang selalu difahami sebagai ‘al-dholal’.

“Ia lebih kepada istilah ‘astray’ dalam bahasa Inggeris yang lebih kurang maknanya melencong atau tersasar,” kata Hanipa.

Menurut Hanipa, terdapat pemimpin PAS dari Pahang turut memberikan komen di dalam facebook mereka yang mengatakan, Guan Eng meminjam istilah Abu Jahal yang menuduh Nabi Muhammad SAW sesat dan pemimpin dari Kelantan yang cuba berlagak bijak turut mengatakan kenyataan perwakilan PAS itu tidak mewakili pendirian parti.

“Saya makin yakin dia silap faham maksud LGE. Mungkin pemimpin PAS Pahang tu tidak sedar kenyataannya itu mengundang persepsi yang amat bahaya.

“Ia seolah-olah letakkan PAS dan LGE dalam dua penjuru, iaitu ibarat PAS seolah-olah semulia Nabi Muhammad SAW dan LGE sesesat Abu Jahal. Perlu ke komen sampai tahap tu?

“Begitu juga komen daripada salah seorang pemimpin muda PAS daripada Kelantan. Bila dia kata ucapan yang kata ‘musuh PAS sekarang bukan UMNO tapi DAP’ itu bukan pendirian PAS kerana ia hanya ucapan seorang perwakilan dalam muktamar. Mungkin he tried to be smart (dia cuba berlagak bijak).

“Tapi tahu ke mamat ni yang LGE tahu dalam sesi penggulungan muktamar tu, pimpinan PAS tiada seorang pun yang sangkal atau disown kenyataan perwakilan tu,” kata Hanipa.

Terdahulu, perwakilan PAS Pulau Pinang Yusni Mat Piah di dalam muktamar lalu menyatakan bahawa BN bukan lagi musuh utama PAS pada PRU-14 sebaliknya ia adalah DAP kerana secara jelas menentang agenda Islam.

Namun pada Isnin lalu, Guan Eng menganggap tindakan PAS sebagai tidak masuk akal. Guan Eng menganggap PAS dari segi perjuangan politiknya telah sesat jalan dan lupa siapa kawan siapa lawan. Ini kerana katanya, sepatutnya musuh utama PAS adalah BN.

CARA KENALI SESEORANG LELAKI SUKA AKAN SESEORANG PEREMPUAN

pilihanraya kini     10:19 AM    


Semua lelaki karakternya berbeza. Malah lelaki juga ada cara berlainan memandang perempuan. Bak kata orang, cantik itu subjektif.

Definisi ‘gadis idaman’ bagi seseorang lelaki juga berbeza. Begitulah juga dengan cara lelaki suka akan seseorang perempuan turut berbeza-beza. Tetapi lelaki boleh dikategorikan ke tiga kategori personaliti.

Suka perempuan secara diam-diam

Jenis yang susah dikenalpasti adakah dia suka kita (perempuan) ataupun tidak. Sebab lelaki jenis ni tidak menunjuk dan suka memendam perasaan. Lelaki jenis ini akan memperhatikan perempuan yang dia suka dari jauh sahaja atau berkawan seperti biasa. Berkemungkinan, kawan lelaki yang biasa kita berbual-bual setiap hari suka pada kita.

Suka secara terang-terangan

Ada lelaki yang terang-terangan menzahirkan rasa suka dia kepada perempuan yang dia suka. Lelaki jenis ni tak susah kita nak kenalpasti. Tapi hati-hati, lelaki jenis ini biasanya jenis ‘playboy’ dan tidak boleh dipercayai. Tapi tidak bermakna, semua lelaki yang berterus terang, tidak boleh dipercayai. Mungkin kita boleh ambil langkah berjaga-jaga dengan memeriksa latar belakang dia atau bertanyakan kepada kawan-kawan bagaimana kehidupan lelaki tersebut supaya tidak terjebak dengan lelaki playboy.

Mengusik/cari gaduh dengan perempuan yang dia suka

Lelaki jenis ini jenis yang tak tahu bagaimana hendak memulakan perbualan dengan perempuan yang dia suka. Boleh jadi juga, dia sengaja cari gaduh/mengusik kerana hanya dengan cara itu sahaja boleh membuatkan perempuan yang dia suka tu memberi respon dan perhatian padanya. Orang dulu-dulu kata, ‘jangan gaduh-gaduh sangat, nanti jatuh sayang’ atau ‘jangan benci sangat, nanti jatuh suka, siapa nak tanggung’.

Macam mana pula kalau kita nak tahu dia suka kita?

Dari pandangan mata

Cara lelaki memandang perempuan yang dia suka dengan perempuan yang dia anggap biasa-biasa sahaja adalah berbeza.

Selesa berkongsi cerita

Lelaki akan rasa selesa untuk berkongsi cerita dengan perempuan yang dia suka. Selesa berkongsi masalah dan juga khabar gembira. Tidak segan silu meminta pendapat jika berada di dalam situasi yang sukar.

Mengambil berat

Jika lelaki suka akan seseorang perempuan, dia pasti mengambil berat mengenai perempuan tersebut. Bertanyakan khabar dan tak semestinya pertanyaan-pertanyaan itu ditanya secara langsung kepada perempuan yang dia suka. Boleh jadi, dia bertanya kepada kawan-kawan rapat perempuan tersebut atau memeriksanya dari laman sosial perempuan tersebut.

Cuba menjadi yang terbaik

Lelaki rasa hebat dan gembira bila dianggap serba tahu dan serba boleh dalam semua perkara oleh perempuan yang dia suka. Dia cuba nak buat benda yang perempuan dia suka dengan baik dan sempurna. Apabila bersama dengan perempuan yang dia suka, dia cuba tidak melakukan apa-apa kesalahan walaupun sedikit.

Mengingati latar belakang dan hal peribadi

Jika lelaki berusaha keras untuk mengingati hal peribadi kita seperti nama penuh apa, tarikh lahir bila, duduk mana, adik beradik berapa, nama mak apa,nama ayah apa, kampung kat mana dan lain-lain, berkemungkinan besar lelaki itu suka kita.

Sumber: Saya Dah Pisah

Thursday, May 4, 2017

Agenda DAP Untuk Menjadi Kaum Kelas Pertama

pilihanraya kini     3:26 PM    


Bukan sahaja “Malaysian Malaysia” atau “Malaysia for Chinese” yang diperjuangkan oleh DAP , malah mereka juga berhasrat untuk merampas kuasa politik orang Melayu yang melindungi hak-hak kepunyaan orang Melayu.

Menghapuskan hak-hak orang Melayu ini sebagaimana yang terkandung didalam Perlembagaan Negara telah lama dirancang dan kegagalan demi kegagalan diterima oleh DAP yang pada mulanya bergerak sendirian.

Namun sekarang DAP telah dapat beberapa pengajaran yang telah dilakukan oleh PAP di Singapura. Pengajaran yang paling ampuh ialah dengan memecah belahkan kelompok Melayu menjadi kumpulan yang lebih kecil.

Kewujudan kelompok ini terus diasak minda mereka agar terus menolak kerajaan dan meyertai DAP sebagai penyokong dari bangsa Melayu. Sokongan bangsa Melayu didalam DAP amat diperlukan bagi melaksanakan sebarang usaha untuk menjatuhkan hak-hak melayu dan serangan terhadap agama Islam.

Jika dahulu DAP tidak berani langsung untuk menyentuh perihal yang berkaitan dengan Melayu dan Islam. Namun sekarang segalanya telah dapat dilakukan tanpa ada sebarang halangan dari bangsa Melayu malah sokongan jitu diberikan kepada DAP.

Memperkatakan tentang perjuangan, DAP adakah sebuah parti yang memegang fahaman Sosialis dan liberal dimana fahaman ini menolak terdapatnya satu bentuk keistimewaan dalam satu satu kaum. Bagi fahaman ini DAP beranggapan bahawa semua kaum adalah sama , agama juga sama dan hak-hak adalah sama.

Perkara yang membezakan diantara sesuatu kaum itu ialah bagaimana mereka mengejar peluang dengan berdasarkan meritokrasi yang telah lama diperjuangkan oleh DAP jika mereka memerintah Malaysia.

Dasar ini sekali gus akan mencicirkan bangsa lain yang mana kita sendiri melihat tiadak mempunyai kemahiran dalam menguasai sesuatu bidang. Ini akan memberikan kelebihan kepada DAP untuk mengetengahkan anak bangsa mereka.

Dengan cara ini peminggiran cara terhormat dapat dilakukan dan tidak sebagaimana sekarang dimana orang Melayu pada kebanyakannya mengunakan koata yang diperuntukkan oleh kerajaan un memasuki mana mana bidang.

DAP telah dikenali sebagai parti yang mengamalkan perkauman dan amat memikirkan soal bangsa mereka sahaja. Bangsa lain adalah dianggap bangsa kelas kedua dan ketiga dimata pemimpin DAP. Perkara ini dapat dilihat bagaimana Guan Eng boleh bermuka-muka bila berhadapan dengan bangsa lain dan amat rasis bila berhadapan dengan bangsa sendiri.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dikesan mempunyai dwi-wajah yang berbeza apabila berhadapan dengan khalayak Melayu dan bukan Melayu. DAP akan dilihat sebagai seorang yang amat baik dan toleransi bila berhadapan dengan kaum lain.

Kita, sudah pasti pernah mendengar ucapan DAP dihadapan kaum lain yang terus mengambarkan diri mereka adalah “musuh kepada amalan rasis” dan menolak keras amalan perkauman yang sudah pasti sasarannya ialah UMNO.

Semua itu adalah gambaran semata-mata bagi melindungi perilaku dalaman DAP yang mana sebahagian besar pemimpin mereka ini adalah pejuang kepada amalan rasis yang amat tebal.

Agenda untuk membawa bangsa Cina sebagai kaum kelas pertama di Malaysia akan membenamkan apa juga hak keistimewaan yang ada pada orang Melayu. Jika ini berlaku orang Melayu akan menjadi kaum yang dilabelkan sebagai kelas bawahan dan mesti patuh kepada arahan dan peraturan DAP.

Guan Eng menjadi pejuang tegar rasis ketika berceramah di hadapan masyarakat Cina. Ceramahnya yang membangkitkan orang Cina agar terus menyokong DAP untuk membawa kaum Cina berada di kelas pertama di Malaysia.

“Bolehkan kita menjadi warga kelas pertama Malaysia? Selama 50 tahun, 50 tahun lamanya kita menjadi warga kelas kedua, ketiga, keempat aaah. Sudahlah, cukuplah, betul tak? -Guan Eng dalam bahasa Cina ketika berceramah di padang sekolah Han Chiang di Pulau Pinang pada 6 Mac 2008.


Masih tidak nampak lagi bagaimana kaitan agenda Malaysian Malaysia yang menjadi wadah perjuangan DAP yang akan membenamkan Melayu diatas bumi sendiri sebagai hamba tebusan yang tidak mampu untuk berkata apa sekali pun.

Dalam Hal ini, pemimpin Melayu PKR, PAN dan PPBM bertanggung jawab sepenuhnya menghasut rakyat bersama mereka membenamkan bangsa Melayu ke dalam lumpur berselut. Hanya kerana jawatan dan kuasa pemimpin Melayu ini sanggup menjual Agama, Bangsa dan Negara mereka tanpa mempedulikan nasib bangsa di masa akan datang.

Pulau Pinang Dan Selangor DAYUS?

pilihanraya kini     3:16 PM    


Selangor Dan Pulau Pinang terus meranapkan banyak pegangan kerajaan Negeri kepada individu-individu yang tamak dan rakus untuk merompak kepunyaan rakyat. Rakyat dirompak atas nama pembangunan yang tidak wujud.

Di Selangor sahaja pegangan asset tanah kepunyaan kerajaan negeri hilang dalam sekelip mata sahaja apabila terpaksa memulangkan semula tanah yang mahu dituntut kepada beberapa individu yang berkepentingan.

Dalam sekelip mata, aset bernilai ratusan juta ringgit hilang daripada pegangan Kerajaan Negeri yang mana sepatutnya tanah tersebut digunakan untuk memastikan kepentingan rakyat dijaga dan terbela.

Angan-angan Mat Jenin rakyat Selangor yang amat berharap untuk melihat Selangor terus mempelopori pentadbiran cekap, telus dan bertanggungjawab seperti yang berlaku di antara 2008- 2013.

Namun angan-angan tersebut hanya mimpi disiang hari sahaja. Rakyat yang telah memilih PKR di Selangor hanya melihat kepada kelunakan kata-kata pemimpin pembangkang dan tidak pernah tahu tentang agenda peribadi yang melebihi keperluaan dan tanggungjawab terhadap rakyat.

Pemimpin yang dipilih oleh rakyat di Selangor sewenangnya melupakan tanggungjawab mereka terhadap rakyat.

Pimpinan PKR lebih mementingkan habuan untuk diri mereka dan yang berulang alik ke pejabat MB dalam usaha melobi habuan untuk diri mereka. Pemimpin PAS dan PKR Shah Alam dan Kuala Selangor yang kini lantang bercakap soal keadilan dan Islam di dalam parti baharu Parti Amanah Nasional (PAN).

Dalam pada masa yang sama mereka menggunakan isu nilai kejatuhan ringgit dipasaran sebagai modal melabelkan Malaysia adalah sebuah Negara yang bakal bangkrup dan tidak mampu bersaing diperingkat antarabangsa.

Fitnah yang dilakukan ini adalah untuk menutup tingkah laku yang dilakukan oleh kepimpinan PKR, PAN dan DAP dalam usaha merompak hasil negeri dan membiarkan rakyat terus menderita dengan pelbagai kenaikan sistem percukaian sehingga 400%.

DAP, PKR dan PAN adalah parti yang bertunjangkan fahaman liberal dan sosialis yang mana menjadikan Singapura sebagai sebuah Negara contoh untuk dibandingkan dengan Malaysia. Keburukan dan apa yang berlaku di Singapura disenyapkan .

Kejatuhan nilai matawang Singapura pada kadar sedolar berbanding RM3.095 pada pagi Rabu (3 Mei), iaitu kadar pertukaran paling rendah bagi tahun ini, menurut data Bloomberg.

Paras terendah bagi 2017 berbanding ringgit Malaysia dicatat pada sekitar 9.00 pagi, yang jatuh sedikit berbanding paras paling rendah sebelum ini iaitu RM3.096 pada 2 Januari.

Ringgit semakin pulih sejak pertengahan bulan April, dan didorong oleh pemulihan pada harga komoditi, yang meningkatkan permintaan ekuiti. Pada 13 April, sedolar Singapura diperdagangkan pada RM3.179 – iaitu paras tertinggi sejauh ini.

Berbanding mata wang dunia, ringgit Malaysia kini mencatat paras tertinggi dalam masa lebih lima bulan, yang pulih dari paras terendah selama hampir 20 tahun.

Menurut Bloomberg, para pelabur memilih stok Malaysia dengan jangkaan bahawa harga minyak mentah akan membantu meningkatkan pendapatan negara dan bahawa perbelanjaan kerajaan Malaysia akan meningkat menjelang pilihan raya umum yang mungkin diadakan tahun ini.

Tanda aras bagi tolok ekuiti KLCI berada pada paras tertinggi dalam masa hampir dua tahun, yang dipacu oleh tempoh pengaliran tunai yang paling lama sejak 2013.

Sejak menunjukkan prestasi yang paling lemah pada tahun 2016, para penggubal dasar Malaysia memperkenalkan banyak langkah baru bagi mengembalikan minat dan keyakinan terhadap pasaran kewangan negara tersebut.

Senyap dan sunyi dan tiada kritikan dilakukan, tetapi apabil Malaysia mengalamai kesukaran untuk terus berjuanga dalam usaha menaikan ringgit, pemimpin PKR, PAN dan DAP terus memburukkan Negara sehingga sanggup bersekongkol dengan Negara lura.

Ini lah tahap metaliti pembangkang dalam Negara ini yang mana terus menjadikan Negara yang mereka junjung langitnya sebagai tempat untuk mereka bakar segalanya demi kerakusan kuasa dan merompak kekayaan dan meminggirkan rakyat.

Apakah Rakyat Selangor dan Pulau Pinang masih lagi dibuai mimpi indah dan sanggup memejamkan mata dengan penyelewengan wang rakyat yang dilakukan tanpa ada sedikit pun bantahan dilakukan.

Dimanakah kesetiaan mereka pada nusa dan bangsa mereka sendiri. Seharusnya rakyat Selangor dan Pulau Pinang terus mengambil tindakan sebelum sebuah negeri terjual pada bangsa asing.

Kerajaan BN Terus Kuat, Pakatan Harapan Sampai Reka Logo Pun Teruk

pilihanraya kini     3:11 PM    


Bermula tengah malam tadi, rakyat menerima berita gembira dua minggu berturut-turut apabila harga runcit bahan api petrol dan diesel turun lagi berbanding harga asal pada minggu lepas. Petrol RON95 kini berharga RM2.11 sen berbanding harga lama RM2.21 seliter turun 10 sen.

Harga baru petrol RON97 juga turun 10 sen dari RM2.49 kepada RM2.39. Manakala harga diesel turun 6 sen daripada RM2.14 kepada RM2.08 seliter. Bukan hanya harga minyak turun, mata wang negara Ringgit Malaysia juga mengukuh berbanding Dolar Amerika Syarikat (AS) Selasa lepas.

Pada pukul 6 petang hari berkenaan Ringgit ditutup pada 4.3260 berbanding Dolar AS berbanding 4.3390 sebelum itu. Dengan semua keadaan menjadi semakin baik dan persepsi negatif ke atas kerajaan semakin lenyap, apakah lagi yang boleh dijanjikan Pakatan Harapan (PH) kepada rakyat sebagai pembangkang.

Mereka menggunakan modal lapuk dan idea yang basi untuk menuduh kerajaan berbuat jahat kepada rakyat padahal mereka yang bersungguh-sungguh memikirkan benda jahat yang hendak dibuat ke atas kerajaan supaya rakyat membenci Barisan Nasional (BN) dan Perdana Menteri.

Dek kerana sibuk hendak menjadi jahat, mereka gagal menghasilan satu logo PH yang bagus mencerminkan perjuangan mereka tetapi logo rekaan awal mereka boleh diibaratkan macam tahi sahaja.

Pada 30 April, Presiden PKR dan Ketua Pembangkang berkata PH telah sama-sama setuju untuk menghantar permohonan logo untuk diluluskan kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) dalam masa dua minggu untuk digunakan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

Semalam, Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mendedahkan tiga reka bentuk logo yang disenaraipendek dan kesemuanya ditolak mentah-mentah oleh para netizen.

Dua rekaan awal yang tidak melambangkan apa-apa mesej cuma perkataan Harapan yang tertera besar telah ditolak oleh para netizen malahan yang ketiga itu tidak hebat langsung malahan diciplak pula dari logo kacang menglembu terkenal iaitu kacang cap Ngan Yin.

Malahan PH menjadi bahan gurauan dan sindiran apabila tergamak memperkenalkan logo dengan rekaaan yang sebegitu rupa kepada rakyat.

Tak perlu tengok lama-lama pun, sekilas pandang sudah boleh diketahui PH tidak ada semangat berjuang untuk rakyat dalam politik. Mereka buat rekaan logo pun macam untuk suka-suka sahaja.

Ini adalah satu kegagalan awal dan pertama mereka sebagai kumpulan parti politik yang cuba bergabung menjadi satu tanpa menggunakan logo masing-masing.

Kalau sudah buat logo pun hasilnya buruk sebegitu, apa lagi kalau hendak pilih calon Perdana Menteri, sudah tentu calon pilihan mereka buruk serba serbi.

Pendedahan Rafizi Tidak Buktikan Apa-Apa Yang Penting

pilihanraya kini     3:07 PM    


Apa yang dapat dicapai oleh Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dalam perihal akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hanyalah membuktikan bahawa akaun berkenaan benar-benar digunakan untuk tujuan gerak kerja politik dan bukan untuk kepentingan peribadi.

Ia berdasarkan beberapa penerima yang didedahkan oleh Rafizi antaranya ialah UMNO Bahagian dan pelbagai individu untuk tujuan kerja politik.

Najib sebagai Presiden UMNO sudah memaklumkan bahawa akaun berkenaan adalah bukan untuk kepentingan peribadi dirinya sebaliknya adalah untuk kerja-kerja politik melibatkan dana yang diterima untuk tujuan itu.

Ia adalah peranan Presiden untuk mengumpulkan dana dan kemudian mengagihkan kepada mereka yang ditentukan.

Dalam peraturan tidak salah untuk seseorang Presiden parti memegang dana parti sebanyak mana pun untuk tujuan mengadakan program atau merangka strategi dalam politik. Pengerusi PPBM, Tun Mahathir Mohamad pun pernah menguruskan berbilion ringgit wang dana politik.

Dalam soal isu wang syarikat SRC International Sdn Bhd pula, pihak Peguam Negara sudah membuat keputusan bahawa Najib tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah selepas meneliti kertas siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Di awal-awal lagi sudah diterangkan bahawa duit di dalam akaun berkenaan adalah dana politik.

Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor juga pernah membuat kenyataan mengetahui kewujudan akaun tersebut.

Tindakan Rafizi mendedahkan senarai penerima wang dari akaun tersebut yang digunakan untuk tujuan politik hanya membuktikan kebenaran hujah bahawa ia dana politik Presiden UMNO bukannya untuk kegunaan peribadi.

Justeru siapa pemberi dan penerima wang tersebut bukan isu kerana negara ini membenarkan Presiden parti mendapatkan dana politik.

Sebenarnya, keadaan ini lebih kepada tiada undang-undang khusus yang mengawal pengumpulan dana politik di negara ini kecuali jika ada unsur rasuah atau penggubahan wang haram dalam kaedah pengumpulan dana politik ini.

Jika mahu diubah, gubal undang-undang pengisytiharan dana politik.

Undang-undang dana politik pernah disuarakan oleh Najib pada satu masa dulu tapi pembangkang yang bermatian-matian enggan menerima idea berkenaan dan tidak mahu ia dilaksanakan.

Tindakan Rafizi hanya mendedahkan bahawa benar akaun berkenaan digunakan untuk kerja politik. DAP dan parti pembangkang lain bila hendak jelaskan berkenaan dana yang anda semua perolehi pula?

Pembangkang Tak Kisah Pemimpin Mereka Banyak Skandal

pilihanraya kini     10:26 AM    


Pakatan pembangkang nampaknya benar-benar tidak mempedulikan isu moral dalam kelakuan para pemimpin khususnya golongan muda seperti Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari yang dilihat begitu banyak skandal melibatkan perempuan sana dan perempuan sini.
Sebuah blog yang kerap memihak kepada pakatan pembangkang menulis artikal berkenaan skandal Zairil dan menyatakan bahawa ia adalah hak Zairil untuk bercinta dengan sesiapa pun yang dikehendakinya dan ia tidak menjejaskan langsung tugas politiknya. Begitu liberal dan bebas pandangan parti dalam pembangkang ini sampai mereka yang mempunyai banyak skandal pun sudah boleh jadi pemimpin dan tidak boleh diganggu.
Tidak hairanlah, bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang meliwat pun tetap dipertahankan oleh pembangkang dan mahu melantik beliau menjadi Perdana Menteri di negara ini.
Mereka tidak kisah jika Zairil dilihat berjalan-jalan di khalayak ramai sambil berpegangan tangan dengan ramai wanita lain kerana itu adalah hak peribadi wakil rakyat itu dan tidak ada kena-mengena dengan orang lain.
Begitu juga pada satu masa dulu, gambar petikan video rakaman CCTV menunjukkan seseorang seperti Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali diperlakukan sesuatu yang tidak senonoh oleh seorang wanita yang tersebar tetapi tidak memberi kesan apa pun kepada karier politik beliau.
Kerana bagi pembangkang, para pemimpin mereka bebas berbuat apa sahaja.
Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng bebas mengamalkan salah guna kuasa untuk mendapatkan apa yang dimahukannya dan kemudian dibicarakan di mahkamah tetapi DAP tetap membiarkan dia bertugas sebagai Ketua Menteri biarpun terpalit dengan rasuah. Pada masa sama beliau tetap melaungkan slogan anti rasuah sedangkan dia tertuduh rasuah.
Lebih elok, ketika PRU nanti, rakyat tak usah mengundi calon dari Pakatan Harapan kerana mereka ini jenis manusia tidak tahu tanggungjawab tetapi melakukan perkara lain sehingga tugas sendiri diabaikan.
Sudah cukup masa beberapa lama ini sejak PRU ke-12 mereka diberi peluang mewakili rakyat dan di Dewan Undangan Negeri (DUN) dan menyusahkan rakyat.
Parti DAP, PKR, PAN dan PPBM penuh skandal di sini sana. 

Wednesday, May 3, 2017

Kedudukan Azmin Ali : Kenapa Elizabeth Wong Pula Buat Kenyataan?

pilihanraya kini     5:27 PM    

Belum pernah lagi rasanya, spekulasi berkenaan sebarang pilihan raya mengejut dijawab oleh pemimpin bawahan kerajaan dan bukannya Perdana Menteri, Ketua Menteri atau Menteri Besar, tetapi sebaliknya pula yang berlaku di Selangor.
Exco Negeri Selangor, Elizabeth Wong pula mengeluarkan kenyataan bahawa di negeri itu tidak akan berlaku Pilihan Raya Negeri (PRN) seperti apa yang diperkatakan banyak pihak sekarang ini. Mereka membuat andaian bahawa Selangor akan mengadakan pilihan raya memandangkan Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali makin hilang sokongan memandangkan PAS tidak lama lagi akan memutuskan hubungan dengan mereka.




Bagaimanapun, apa muslihatnya kerana bukan Mohamed Azmin yang mengeluarkan kenyataan berkenaan kerana beliau yang mempunyai kuasa mutlak bertemu dengan Sultan Selangor, Sultan Sharaffuddin Idris Shah untuk memohon perkenan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan bukannya Elizabeth.
“Mengikut apa yang kami tahu, kemungkinan untuk pilihan raya awal di Selangor memang tidak ada,” katanya kepada media di Petaling Jaya hari ini.
Biasanya jika Exco atau Menteri ditanya berkenaan soalan sebegitu, mereka tidak akan berani menjawab sebaliknya menyerahkan kepada Mohamed Azmin untuk menjawabnya, dalam hal Elizabeth ini, beliau berani membuat kenyataan melangkaui Menteri Besar.
Elizabeth sudah lupa agaknya, bahawa dalam isu skandal seks dan gambar separuh bogelnya yang tersebar satu ketika dulu.
Adakah Elizabeth takut kerana di Selangor jika dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kerusi calon PKR dan DAP di mana kawasannya bermajoriti Melayu maka kedua-dua parti itu akan kalah kerana PAS bakal tidak menganggotai lagi pakatan pembangkang.
Wong yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Bukit Lanjan berkata demikian mengulas dakwaan Selangor mungkin mengadakan pilihan raya awal selepas PAS memutuskan kerjasama politik dengan PKR.
“Kami menunggu keputusan Majlis Syura Ulama PAS, itu proses mereka,” katanya.
Ditanya mengenai perasaannya jika pilihan raya mengejut diadakan, Wong berkata, Selangor adalah negeri paling stabil berbanding negeri lain.
Kerajaan Selangor dibentuk melalui hubungan kerjasama antara PKR, DAP dan PAS sejak 2008.
Bagaimanapun, hubungan PAS dengan PKR dan DAP menjadi renggang tidak lama selepas pilihan raya umum ke-13 lalu.
Bagaimanpun, menurut Wong, PKR bersedia dengan segala kemungkinan ekoran perkembangan terbaru PAS berkenaan.
“Apa yang paling penting ialah kita sentiasa membuka pintu kepada kerjasama politik dengan semua parti. Matlamat kita hanya untuk menjatuhkan BN.
“Kita tidak perlu tertekan. Saya tak tahu mengapa orang lebih tertekan berbanding kami,” katanya.
Wong juga menjelaskan, apa yang berlaku itu tidak ada kaitan dengan pilihan raya.
“Saya fikir apa yang kita perlu lebih utamakan ialah, bila pilihan raya akan diadakan,” katanya.

‘KONVENSYEN PAN LEBIH DIREDHAI BERBANDING MUKTAMAR PAS’

pilihanraya kini     9:55 AM    



Konvensyen pertama Parti Amanah Negara (PAN) menyaksikan kehadiran semua pemimpin utama dalam Pakatan Harapan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Pemimpin kanan pakatan pembangkang yang hadir ialah Pengerusi PPBM Dr Mahathir Mohamad, Penasihat/Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar yang berada di pentas utama bersama kepimpinan negeri PAN pada 10 dan 11 Disember tahun lalu.

Manakala Muktamar Tahunan PAS ke-63 baru sahaja melabuhkan tirainya pada 1 Mei 2017 yang turut menyaksikan kehadiran ribuan penyokong parti itu dengan pemilihan kali ini mengekalkan status quo yang ada.

Bagaimanapun, terdapat perbezaan yang ketara antara perhimpunan terbesar bagi dua parti pembangkang Melayu Islam itu. Ini dapat dilihat melalui bencana alam yang menimpa perhimpunan PAS baru-baru ini.

Sehari sebelum muktamar PAS bersurai pada 30 April lalu, Kota Sarang Semut Kedah telah dihujani taufan yang kuat sehingga beberapa khemah pada muktamar itu roboh dan mencederakan 17 individu. Lebih tragis lagi, terdapat beberapa penyokong Pakatan Harapan mengambil kesempatan mewar-warkan insiden khemah di muktamar parti itu tumbang ditiup angin kencang sebagai bala Allah S.W.T. 

Penyokong Pakatan Harapan mendakwa khemah itu tumbang kerana tindakan PAS mengecam parti sekular DAP yang mengetuai Pakatan Harapan dan anggota partinya, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN). 

Sehari sebelum itu, Dewan Ulama PAS telah bertindak mengecam PAN dengan melaungkan ‘jahanam PAN’ ketika sesi perbahasan berlangsung.


Ini berbeza dengan konvensyen PAN yang dianjurkan di Shah Alam Convention Centre (SACC), Shah Alam Selangor. Walaupun presiden parti itu pernah dikaitkan dengan fahaman Syiah dan sebagainya, namun tiada sebarang insiden tidak diingini berlaku sepanjang dua hari mereka berhimpun.

Mungkin juga kehadiran Dr Mahathir Mohamad, Lim Kit Siang dan Nurul Izzah Anwar semasa Konvensyen PAN telah melindungi mereka daripada sebarang bencana alam yang tidak diingini berlaku. Sedangkan, tiada seorang pun dari nama-nama tersebut yang dijemput hadir ke Muktamar PAS walaupun dianjurkan selama 3 hari berturut-turut.

Ini tidak mustahil jika kita mengukur dari fahaman yang dianuti oleh mereka yang menjadi penyokong totok kepada fahaman Dr Mahathir selama ini. Mereka bukan sahaja menganggap Dr Mahathir seolah-olah semulia-mulia manusia, malah mereka turut melihat Lim Kit Siang sebagai seorang yang mampu membawa rahmat ke seluruh umat. –Tv14

FMLLP BIDAS KENYATAAN TSAM YANG BENGANG DAN TERUS BERALASAN

pilihanraya kini     9:39 AM    


Dalam entri lewat malam semalam, FMLLP mengeluarkan kenyataan pedas yang kami percaya kenyataan balas kepada kenyataan TSAM (Tan Sri Annuar Musa).

Ini kerana, FMLLP menjelaskan isu perbandingan hutang pasukan di Malaysia dengan pasukan EPL. Dalam satu kenyataan TSAM semalam beliau berkata:

“Sila baca laporan kewangan team EPL. (Ada) berapa billion hutang mereka tanggung? Ada mereka tolak mata di pertengahan musim”

Image may contain: text






Dalam kenyataan balas FMLLP, mereka menegaskan mereka menghormati semua pandangan termasuk perbandingan dengan kelab EPL. FMLLP menjelaskan:

“Kami menghormati semua pandangan, termasuk contoh yang digunakan untuk menggambarkan pasukan dalam EPL juga mempunyai hutang.”

Jenis Hutang kelab EPL

“Kami menggesa semua pihak memahami bahawa hutang yang dilaporkan adalah mengambil kira hutang seperti pinjaman oleh kelab dan perkara-perkara lain.”

FMLLP juga berpendapat kebanyakan pasukan EPL mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung hutang semasa mereka.

“Kebanyakan kelab menikmati aliran tunai tahunan yang sihat dan membayar hutang mereka secara ansuran setiap tahun.”

Di samping itu, TSAM harus faham akan jenis-jenis hutang yang ditanggung oleh pasukan EPL. Pada masa yang sama, kelab-kelab EPL menghormati dasar pengurusan kewangan yang telah ditetapkan pihak berkuasa.

Tambah FMLLP lagi:

“Walau bagaimanapun, hutang ini bukanlah hutang yang berhubung dengan gaji pemain atau bayaran-bayaran yang terhutang kepada pihak berkuasa.”

“Contoh EPL ini juga menarik kerana walaupun kelab beroperasi dengan “hutang” seperti yang dinyatakan, mereka tidak menyalahkan EPL mahupun English FA untuk hutang dicipta oleh diri mereka sendiri.”

“Sekiranya hutang menjadi tidak terurus, walaupun di England (sebagai contoh telah digunakan) pasukan seperti Portsmouth telah dua kali mata dipotong oleh Liga pada tahun 2010 (9 mata) dan 2013 (10 mata).”

“Sekali lagi, sementara menghormati semua pandangan, kita merasa adalah berhemat buat masa ini untuk memastikan semua pihak faham bahawa keutamaan FMLLP pada ketika ini.”

Keutamaan FMLLP buat masa ini

“Keutamaan FMLLP adalah untuk memastikan hutang kepada pemain dan pihak berkuasa diselesaikan.”

“Kami tidak menyentuh mengenai ratusan ribu Ringgit yang terhutang kepada pihak kerajaan negeri (pengurusan stadium) atau komitmen lain yang perlu dipenuhi.”

“Kita sudah terlalu lama terkenal dengan kes di FIFA berkaitan dengan gaji pemain dan ini mesti dihentikan.”

“Jangan kita membuat alasan, atau meraih simpati dan mula melihat diri serta tindakan kita sendiri kerana hanya diri kita sendiri yang harus dipersalahkan.”

Tuesday, April 25, 2017

Dari Sibuk Hal IPIC Yang Sudah Selesai, Lebih Baik Tony Pua & Rafizi Tanya 3 Isu Ini

pilihanraya kini     4:17 PM    


Tuduhan Tony Pua bahawa 1MDB bayar dua kali kepada IPIC adalah tidak benar. Pada Julai 2015, dalam Malaysiakini, Tony Pua, Setiausaha Publisiti DAP telah menuduh kerajaan memberi jaminan USD$4.71 billion pinjaman kepada IPIC. 

Tony Pua memetik laporan daripada Bursa Saham London untuk membuat tuduhan itu. Angka USD$4.71 billion itu juga adalah satu angka andaian Tony Pua semata mata.

Sebenarnya 1MDB hanya pernah membayar USD$3.5 bilion kepada IPIC dalam pelbagai bayaran yang IPIC pada mulanya menafikan. Angkanya bukan USD$4.71 billion seperti yang dituduh Tony Pua.

Berikut adalah ulasan Lim Sian See, mari kita analisa ;

"Sekarang IPIC dengan jelas telah mengakui dalam satu kenyataan mereka bahawa bayaran itu ada.

Dalam satu kenyataan Bursa Saham London IPIC, mereka menulis:

"Pihak-pihak juga telah bersetuju untuk memasuki perbincangan dengan niat yang baik berhubung kepada pembayaran yang dibuat oleh 1MDB Group kepada entiti tertentu."

Ini bermakna bon AS$3.5 bilion itu akan diselesaikan berdasarkan kepada wang dari bayaran-bayaran tersebut.

1MDB juga tidak melepaskan hak untuk menyaman IPIC jika tiada persetujuan dicapai berkenaan pembayaran ini menjelang tahun 2020.

Keduanya, 1MDB tidak pernah membayar tambahan AS$2.5 bilion kepada IPIC dan tidak akan membayar AS$2.5 bilion kepada IPIC.

1MDB akan menggunakan wang yang akan dijana daripada unit dana AS$2.5 bilion yang sedia ada yang telah dijamin oleh Aabar.

Ini adalah dua cara bagaimana AS$2.5 bilion itu akan digunakan:

a) Membayar balik IPIC AS$ 1.2 bilion yang merangkumi AS$1 bilion yang mereka bayar kepada 1MDB pada bulan Jun 2015 dan AS$200 juta yang telah IPIC bayar untuk faedah ke atas bon AS$3.5 bilion pada tahun lepas.

b) 1MDB akan menyimpan AS$1.3 bilion yang selebihnya untuk membayar faedah ke atas bon AS$3.5 bilion sehingga tarikh matang.

Terdapat sedikit perbezaan dari penyelesaian yang diumumkan semalam dengan persetujuan pertukaran aset pada bulan Jun 2015. Mengikut perjanjian asal, tiada wang yang datang dari MOF sama sekali.

Para atas ini adalah antara ulasan yang dibuat oleh Lim Sian See berkaitan IPIC dan IMDB 

Jadi, bagaimana Tony Pua menyimpulkan bahawa 1MDB telah membayar dua kali ganda?  Angka yang mereka tuduh pun main agak agak sahaja. Mereka hanya sekadar buat spekulasi dan andaian semata mata. 

Bila IPIC dan 1MDB berjaya selesaikan pertikaian ini secara baik, pembangkang pula seolah olah tidak boleh kenyataan bahawa perkara ini telah diselesaikan. Penyelesaian untuk 1MBD dan IPIC itu juga dijawab satu persatu dan dengan jelas.

Daripada pertikai bab IPIC dan 1MDB yang sudah diselesaikan ini, lebih baik Tony Pua dan Rafizi tanya sama apa status tiga isu ini ;

1) Azmin Ali tentang wang penyelesaian SPLASH yang hanya bernilai RM250.6 juta tetapi dianggar bernilai RM2.7 billion

2) Geng "along" mana yang boleh beri pinjaman sampai RM500,000 kepada Adam Rosly? Apakah PKR selama ini "back up" sindiket along ini Selangor? 

3) Duit YAWAS bernilai RM10 juta di Selangor telah didakwa disalahgunakan, Teresa Kok sudah akui duit YAWAS ini. Kenapa Azmin Ali diam sahaja? 

Apakah Azmin Ali menjawab dengan terperinci dan jelas seperti jawapan penyelesaian IPIC dan 1MDB pada ketiga tiga isu ini? Tidak sama sekali.

Di Selangor, dari RM1.00 yang patut rakyat dapat, 80 sen sudah masuk kepada Adam Rosly, Teresa Kok dan kroni kroninya. Minta lagi 20 sen dari rakyat untuk caj plastik. 

Tanya tiga isu ini dulu pada Azmin di Selangor. Itu belum lagi isu kehilangan Forex Scandal bernilai RM44 billion yang sunyi sepi tiada penyelesaian sampai hari ini. Apakah bapa angkat Azmin, Mahathir pernah menjawab isu RM44 billion ini? Tidak. 

Apa yang hendak disembunyikan Azmin dan bapa angkatnya, Mahathir dalam isu isu ini? Jawablah. Jangan asyik menyoal orang lain sahaja sedangkan isu sendiri masih belum dijawab. 

Satu persatu penyelesaian dan rasionalisasi sudah 1MDB selesaikan. Azmin dan Mahathir bila hendak menjawab pula isu isu yang tertunggak itu? Hendak tunggu bila? 

Tuesday, April 18, 2017

UMNO Tak Pernah Takut Dengan PPBM

pilihanraya kini     3:11 PM    

Adalah satu dakwaan yang amat meleset untuk mengatakan bahawa pemimpin UMNO takut dengan kelibat parti PPBM yang baru muncul dalam arena politik negara dengan jumlah ahli yang mereka sendiri pun malu hendak dedahkan.
Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dalam laporan dipetik Sinar Harian mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak takut dengan PPBM dan akan mempercepatkan tarikh Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang.
“Pada pendapat saya,Najib takut dengan BERSATU kerana parti itu boleh kacau undi orang Melayu.
“Oleh itu, jika BERSATU dilihat boleh gugat Umno maka pilihan raya umum akan diadakan pada Julai namun kalau mereka rasa yakin, pilihan raya akan diadakan pada September,” katanya.
Tidak timbul pun soal atau ada khabar berita bahawa PRU14 telah dipercepatkan untuk diadakan pada tahun ini atau sebaliknya.
Kuasa untuk membubarkan Parlimen terletak atas budi bicara Najib selaku Perdana Menteri untuk mengadap Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad Ke-V untuk mendapatkan perkenan berkenaan. Selagi itu tidak berlaku, PRU hanya akan berlaku selepas mandat lima tahun kerajaan BN tamat.
Adakah Najib takut dengan tokoh kepimpinan lesu yang ditunjukkan oleh bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kini menjadi Presiden PPBM? Sudah tentu tidak.
Apa lagi dengan kepimpinan Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz iaitu anak kepada Pengerusi PPBM, Tun Mahathir Mohamad. Sudah tentu kepincangan gaya pentadbiran Mukhriz ketika menjadi Menteri Besar Kedah dulu tidak menjadi masalah kepada Najib berdepan cabaran PPBM.
Belum pun sampai beberapa bulan penubuhannya, PPBM sudah mula mencari dahan untuk berpaut dan tidak berani langsung secara bersendirian menghadapi PRU ke-14 nanti.
Dahan yang mereka pilih pula ialah dahan untuk bertahan bersama-sama dengan musuh orang Melayu iaitu DAP dan parti pembangkang lain iaitu PKR dan PAN.


Tidak ada masalah untuk BN yang sudah berpuluh tahun berbakti dan mendapat keyakinan rakyat untuk berdepan cabaran dari mana-mana parti pun untuk pilihan raya nanti kerana BN berpegang kepada prinsip perjuangan untuk rakyat dan bukan untuk politik. – pru14.tv

© 2011-2014 PILIHANRAYA KINI . Designed by Bloggertheme9. Powered by Blogger.