Tuesday, April 7, 2009

Nizar Ada Nama Dalam Bahasa Cina

pilihanraya kini     3:32 AM    

Taiping27 Mac 2009Mantan Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin bukan sahaja mempunyai ibu berketurunan Cina, juga diberikan nama Cina, iaitu Chan Ah Choong.”Ibu saya panggil saya Ah Choong. Ketika saya belajar di sekolah vokasional Ipoh, pengetua, guru dan rakan-rakan memanggil saya Ah Choong.

Kalau nak cari Mohamad Nizar, ramai rakan tidak mengenali siapa.”Nizar berkata, beliau dipanggil Ah Choong kerana dipercayai ibunya bernama Chan. Ketika ibu mengahwini bapanya, nama beliau ditukar kepada Hamidah. Beliau juga telah diberikan satu nama Cina.Beliau memberitahu semasa ditemuramah oleh pemberita akhbar Cina: ”Saya telah biasa dengan panggilan Ah Choong.”
Nizar juga memberitahu pada masa antara hari penamaan calon dan hari membuang undi beliau sudah pun bergelarkan datuk kerana anak perempuannya yang sulong Fatimah, 25 tahun, melahirkan anak baru-baru ini. Ditanya sama ada kelahiran cucu oleh anaknya sebagai petanda membawa tuah kepada beliau, beliau menjawab harap-harap begitulah.


12 comments :

wenger said...

nama selagi tidak mengandungi maksud yg keji, tak apa. yg penting hati dan budi pekerti kita mulia.

Anonymous said...

saya Melayu tetapi saya pun ade nama cina yang di beri oleh jiran cina saya dulu, saya bangga dengan ada dua nama tersebut sebab saya orang Malaysia dan Alhamdullilah.. saya Islam sejati.. saya fasih beberapa dialect Cina dan mudah bagi saya menerangkan hukum hukum Allah dengan kawan kawan yang bukan beragama Islam, so far so good..... tetapi bila konsep UMNO menyerang... kini saudara mara mula menyingkir.... kenapa yerr?? Sebab Melayu lebih Agung dari ISLAM.

Anonymous said...

ape tak bagsu ke ade name cina? bukan menyalah akidah pun aku rase :)


melayu boleh

Anonymous said...

alhamdulillah..kemenangan berpihak pada YB Nizar..biarpon pelbagai tohmahan dilemparkan oleh phk2 tertentu..namun rakyat Perak msih dpt membezakan siapa y benar siapa y salah..so...thanx ALLAH..

Anonymous said...

Umno masih angkuh, bangga diri, walaupun sudah kecundang !!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Beginilah kerja hangpa, asyik fitnah, hina orang, sebab tulah hangpa kalah. Melayu kampong yang pangkah hangpa pun dah nayayok, tak faham pa benda, Melayu bandaq tak kebuloq kat hangpa woii. tunggula PRU13 ni, punah ranah hangpa!!!!!!!!!

Anonymous said...

Hang tak nak cari keturunan hang, mana tau, silap tak silap GURKHA!!!, Bahadur, orang sebut Bahadot????????? tu ka nama hang.

Anonymous said...

nama cina pn jadi isu..angpa ni takut bayangan sendiri ka..??nmpak sgt politik perkauman..pemikiran sempit..sesuai la dgn pemikiran org kampung..

Anonymous said...

PAS - Parti Anak Setan
PKR - Parti Kelentong Rakyat
DAP - Dubur Aku Pedih

Anonymous said...

maaadddd niza dah bagi cina dap tanah 999 tahun,,bertarabo babi kan malaysia,takpa meleyu pkr boleh tolong jual

Anonymous said...

http://muslimvillage.wordpress.com/penjajahan/

Anonymous said...

Kipidsp

© 2011-2014 PILIHANRAYA KINI . Designed by Bloggertheme9. Powered by Blogger.