Tuesday, March 24, 2015

HUDUD : Agama @ Polititk?

pilihanraya kini     11:47 AM    


Enekmen hudud negeri Kelantan kini menyebabkan kedua belah pihak didalam keadaan kalam kabut. Pihak yang dimaksudkan ada lah Pakatan Rakyat dan juga Barisan Nasional.
Yang menjadikan ia sebagai persoalan ada lah pendirian parti masing masing. Great divide berlaku pada kedua belah pihak.
Walaupun pada asal nya di anggap sebagai gimik politik sahaja kerana tiada kesungguhan dari pihak yang menimbulkan nhya untuk melaksanakan, atas sebab mahu menang hati umat Islam sahaja.
Oleh sebab sudah di mulakan ia mesti di tamatkan, yang membangkitkan dan memulakan nya mesti lah menamatkan nya juga, jika tidak sampai bila bila akan mendapat stigma sebagai penjual agama demi politik.
Kini PAS Kelantan yang umum tahu tidak sealiran degan PAS negeri negeri lain mahu tetap mebawa usul itu setelah menang dengan jumlah undi hasil dari bantuan tidak lain tidak bukan musuh mereka sendiri ia itu UMNO.
Bukn sahaja UMNO bahkan kawan sendiri dari PKR yang diberi arah untuk menolak Hudud juga turut mengundii pro hudud.
Jadi dalam erti kata jika sudah di bentangkan ia mendapat sokongan.
Jika sudah mendapat mandat sokongan dari kawan dan lawan, apa pula masalah nya?
Masalah nya ada lah ketika UMNO di war awar kan sebagai penolak hudud tidak satu pun pihak dari puak Pakatan Rakyat yang mendapat label kafir atau pun label sebagai penolak hudud.
Ini akibat kejayaaan mainan wayang pihak yang menggunakan jentera sebaran termasuk lah juga pihak PAS sendiri. UMNO di lihat sebagai parti yang menolak hudud.
Namun apabila di bentangkan sah dan nyata UMNo bukan sebagai yang dikata, undi dari UMNO bulat dan padat – solid menyokong nya.
Demi itu , PR yang amat kuat politik nya yang berpaksi orang sekular seperti Anwar kini terdedah kepada wayang sebenar, mereka lah penolak hudud di peringkat kebangsaan, di tambah dengan parti yang amat berkuasa dalam PR ia itu DAP.
Atas sebab terjadi di Kelantan , terdedah bulat dan luas yang boleh di lihat oleh seluruh umat Islam ia itu dari bakul sampah mereka lah sebenar nya datang bau busuk yang amat.
Mungkin kerana selama ini dua pemimpin yang jadi batu penghalang mereka sudah tiada, maka ramai pemimpin PR dapat sembunyi di belakang mereka.
Berada di kedudukan pelik pun rakyat tidak dapat membuka mata, menyokong hudud dengan menyokong parti tidak suka Islam seperti DAP dan PKR ada lah satu kerja bodoh yang di pelopori ulama Tahaluf Siyasi mereka.
Kini Hudud akan di bawa ke peringkat lebih tinggi. Sama ada ia akan di nobatkan atau tidak bukan soalan utama , tetapi gelagat mereka yang selama ini hipokritikal akan terdedah.
Ramai juga pihak telah meramal kan untuk mendapat simple majoriti juga ada lah mustahil jika undi ada lah rahsia, kerana puak yang sebenar menolak hudud seperti PASMA, Sekular, Liberal yang beragama Islam hasil ternakan pembohongan kilang PR juga di ramal akan menolak nya.
Mungkin dari BN akan juga ada yang tidak mengundi in-favour of Hudud, tetapi mereka sudah dari awal meyatakan nya , dan tidak di lihat sebagai hipokrit. Tidak sama dengan mereka yang kawin Mutaah yang konon menyokong parti Islam.
Apa pun persoalan sebenar, apabila tiba waktu mengundi seperti di Kelantan, yang nyata dan jelas, lawan menjadi kawan dan kawan menjadi lawan.
Hudud nampak nya menjadi tanda tanya, ia persoalan agama atau persoalan politik?

TV14

0 comments :

© 2011-2014 PILIHANRAYA KINI . Designed by Bloggertheme9. Powered by Blogger.