Monday, April 6, 2015

#GST: ANTARA KIRA CINCAI DAN PERANGAI PENCACAI

pilihanraya kini     4:30 PM    



Setelah hampir seminggu GST berlalu macam-macam yang berlaku. Namun yang paling menarik dengan adanya GST kita dapat tahu bahawa ramai peniaga yang selama ini suka menipu akhirnya terperangkap dengan sistem ekonomi baru ini.

Yang kira cincai asalkan dapat keuntungan walaupun dengan cara menipu satu persatu telah menggelupur akibat tindakan pihak berkuasa.

Patutlah selama ini mereka hidup kaya raya hasil menghisap darah rakyat dengan menipu harga, mengurangkan timbangan dan jual barang tak berkualiti.

Mereka dapat hidup kaya raya bergenerasi lamanya. Kita pulak kata mereka rajin berusaha dan kutuk bangsa sendiri kononnya malas berusaha dek kerana kagum dengan kekayaan dan kejayaan mereka.

Walhal kalau tak tipu bukan c**a namanya...

Itu bab menipu kalau yang suka menipu guna alasan agama macam ni pulak...

 
Dah tahu kena tipu pergilah lapor pada pihak berwajib ataupun jangan beli barang tersebut. Jangan dok asyik meroyan salahkan kerajaan. 

Kita sebagai pengguna ada hak untuk melaporkan kesalahan peniaga yang menipu dan zalim kepada rakyat. Mana ada resit pembelian kena GST macam ni. Dah sah-sahlah kena tipu dek tokey lintah darat tu.

Kesian mereka hanya tahu sedikit sebanyak bab agama tetapi jahil bab ekonomi dan dunia. Puak mukarrab nahai macam ni ke nak dijadikan pemerintah negara?

Yang ni pulak kategori jahil tahap cipan tak boleh guna akal fikiran dok asyik salahkan orang lain atas kebodohan sendiri...


Selama ni pun dia beli kotex untuk lapik 'benda sulit' dia pun dah dikenakan cukai SST 16%. Lepas GST cukai 16% tu dihapuskan dan digantikan dengan 6% GST. 

Kotex tu jenama import memang kena GST. Orang guna daun pisang lapik nasi lemak, balut lepat pisang dia pulak nak guna bubuh bawah anu dia...nak jalan lagu mana kak oiiii.

Kebebalan makin terserlah apabila dongengan dan tahyul khurafat turut dikaitkan dengan GST yang menyebabkan seorang atok tak jadi beli pampers untuk bininya sebab harga mahal lebih enam kupang (60 sen).


Pelanggan kat situ cuma tengok jer tak de perasaan nak membantu langsung si tok wan. Sekadar terpaku xtaw nak kata apa.

Dongengan Israilliyat sebegini bukan saja membodohkan pembaca tetapi nampak sangat mereka nak tiru adegan drama ala-ala sinetron dan telenovela yang lebih banyak cakap sorang diri dengan mimik-mimik muka menjengkelkan.  

Kalau ye pun ceriter ni betul, si penulis tolonglah pihak berkuasa bagi nama kedai yang jual pampers pakai buang yang reganya RM10.00 tu. 

Biar mereka siasat. Tak pun bagi alamat si tok wan tu agar pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Jabatan Agama Negeri boleh bagi bantuan dan wang zakat.

Aku pun kalau tahu ada pampers RM10.00 nak jer aku beli bagi kat "akak" kat atas tu jangan pakai daun pisang lapik anu masa haid nanti gatai jenuh bergaru....

-MyMassa

0 comments :

© 2011-2014 PILIHANRAYA KINI . Designed by Bloggertheme9. Powered by Blogger.